Interview

Kasper Holten: Operaen på Holmen har det sværest

Fra sin chefpost i et af verdens vigtigste operahuse, Royal Opera House i London, kan Kasper Holten se, hvor galt det går for de gamle bastioner i Europa. Den gamle forretningsmodel er simpelthen ved at tage livet af operahusene. Og der findes ikke nogen økonomisk plan, der kan løse de fælles problemer.

”Vi er midt i en smertefuld forandringsproces med vindere og tabere, og jeg tør ikke spå om, hvem der bliver hvad,” siger Kasper Holten. ”Men de helt store operahuse som Royal Opera skal nok klare sig. De ligger i byer, hvor der er mange rige mennesker, og det demografiske grundlag er vigtigt for et operahus.”

“De mest klemte er de halvstore huse som København og Frankfurt, dem lige under A-husene. Og det er virkelig forfærdeligt, for det er de operahuse, der har leveret de mest spændende resultater de sidste 50 år. Det er huse, som man før har opfattet som en nødvendig del af samfundslivet og gerne har villet betale for, men nu betragter man det fra politisk hold med mere kyniske øjne. Man taler om verdensklasse, samtidig med at man skærer ned.”

”De mindre byer har faktisk større chancer, for de har nemmere ved at få lokal forankring. F.eks. vil Operaen i Umeå altid være en af de største institutioner i regionen og dermed forbundet med en vis stolthed, og den vil lave flere ting, der connecter med samfundet.
Så jeg vil ikke bare synge med på klagesangen. De operahuse, der kommer til at vinde, er dem, der kan vende tingene på hovedet og finde mulighederne.”

 

Hele mit interview med Kasper Holten om operahusenes krise kan læses i næste nummer af magasinet Klassisk, der udkommer 1. november.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *