Anmeldelse Musikhistorie

Sven Gyldmark i folkekomediens klør

Sven Gyldmark var den mest folkelige af de store danske slagerkomponister i midten af 1900-tallet. Hans sange har ofte en glad, barnagtig karakter og er skrevet i en stil, der stort set ikke udviklede sig fra de tidlige år i 1930’erne til karrierens slutning i 1970’erne. Selv om tiden løb fra ham til sidst er det uomtvisteligt, at manden har skrevet nogle af de mest elskede sange fra 1900-tallets danske populærkultur: Hvem har du kysset i din gadedør, Er du dus med himlens fugle, Hej for dig og hej for mig, Bornholm Bornholm Bornholm, Lille frøken Himmelblå, Til julebal i Nisseland, Der kommer altid en sporvogn og en pige til.

Nu har Gyldmark for første gang fået sin egen ”bog”, og at det er en sangbog er ikke tilfældigt. Sangene længe leve – men om Gyldmarks liv er der ikke så meget at berette. Det kan klares på de første 37 sider af Musikken er af Sven Gyldmark, som kronologisk fortæller om hans musikalske karriere. Selv om levnedsbeskrivelsen er ret kortfattet, falder den dog på et tørt sted, for det er første gang, at dette stof præsenteres. Og som aktør er Sven Gyldmark mindst lige så relevant for dansk filmhistorie som de forskellige skuespillere, der er skrevet biografier om de senere år.

sven-gyldmark

Historien om Sven Gyldmark er samtidig historien om de horrible arbejdsbetingelser, en underholdningskomponist havde dengang. Al musikken til en filmkomedie blev ofte skrevet på en uge. På den baggrund er det svært at være original. Det lykkedes alligevel i 1950’erne Gyldmark at skrive sin bedste musik til de store Morten Korch-film. Derefter bevægede de danske folkekomedier sig ned under et ukendt lavpunkt, og Gyldmarks musik fulgte med. Sangen Sommersmil fra 1973 er en dårlig gentagelse af den vidunderlige Du er min øjesten fra 1956, og man rammer den absolutte bund med fuldemandsvisen om hoppen Nuller (fra Sønnen fra Vingården, 1975). Sammenlign dette bundfald med et mesterværk som Er du dus med himlens fugle (1958), hvor det harmoniske sprog er fyldigere og hvor balancen, trods alle stilens formaliteter, er ren fryd.

Sangbogen bidrager med nyttige beskrivelser af de enkelte sanges brug i filmen, hvem der synger og hvordan musikken er instrumenteret. De fleste sange kan ses i de originale filmklip på Youtube, hvor danske filmentusiaster har lagt revl og krat ud.
Desværre er det et minus ved sangbogen, at den ikke holder det høje niveau i becifringen, som man kender det fra bl.a. WH Sangbogen. Noget så simpelt som at skrive bastoner med små bogstaver er ikke gjort konsekvent, og der er f.eks. heller ikke angivet kvartsekstakkorder. Når nu Gyldmarks musik er så harmonisk enkel, kunne man med mere præcise becifringer have hjulpet et godt spilleresultat langt bedre på vej. Hvis Musikken er af Sven Gyldmark skal genoptrykkes, bør dette vigtige område forbedres.

Musikken er af Sven Gyldmark
Samlet og fortalt af Lars Brix Nielsen
Wilhelm Hansens Musikforlag, WH32698
152 sider, kr. 199

Se bogens indhold her

Som appendiks et par eksempler på det store spænd mellem top og bund i Gyldmarks produktion. Er du dus med himlens fugle har naturligvis en supercorny tekst, men kompositionen er perfekt. Fuldstændig meningsløs er derimod et bidrag til fiaskogyseren Reptilicus (1960), hvor Dirch Passer og en børneflok synger Sangen om Tilicus. Helt ærligt – hvad tænkte de involverede på?

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *