De ubesvarede spørgsmål

I september udkom min biografi om komponisten Ludolf Nielsen. Den bygger på mange års indsamling af oplysninger, og i sådan en proces kommer man gradvist tættere og tættere på sin hovedperson. Til sidst ændrer propotionerne sig, så selv et gammelt feriepostkort eller en sammenfoldet kvittering bliver vældig interessant. Måske det kan hjælpe med at svare på nogle af de spørgsmål, som stadig er uopklarede?

Ludolf Nielsen er et særligt slemt tilfælde hvad det angår, for han var en utrolig privat mand, der stort set ikke efterlod sig personlige udsagn. Ingen dagbog, næsten ingen breve, ingen essays om sin kunst. Han levede et indadvendt, fredeligt liv og udtalte sig i realiteten kun gennem sine værker.
Så selv efter årtiers beskæftigelse med hans liv og værk sidder jeg tilbage med gåder af forskellig art, som jeg ikke kan finde svar på. Jeg har faktisk givet op. Hvis han kom ind ad døren nu, ville jeg bede ham svare på denne rodebunke af store og små ubesvarede spørgsmål.

Om din baggrund:

Lærte du virkelig at komponere udelukkende ved selvstudium?

Hvornår og hvorfor skiftede du instrument fra violin til bratsch?

Hvor høj var du, hvilken stemme havde du – og talte du sydsjællandsk dialekt?

Om dit forhold til musiklivet:

Hvilke af dine danske kolleger følte du dig mest forbundet med?

Hvem følte du modarbejdede dig mest?

Hvad var din helt oprigtige mening om Carl Nielsens musik og om hans position i dansk musikliv?

Hvorfor afbrød du forbindelsen til August Enna, der ellers havde hjulpet dig med at komme frem?

Hvad var dit forhold til Rued Langgaard?

Om spildt arbejde og kasserede planer:

Hvorfor droppede du at skrive din 4. og 5. Symfoni, når du allerede havde planlagt indholdet?

Hvorfor arbejdede du i årevis på to store operaer og en ballet uden at have sikret dig opførelser på forhånd?

Hvordan lød dit orkesterværk om Sønderjylland, skrevet lige før genforeningen, og hvorfor slettede du alle spor efter det?

Om karrieredrømme:

Ville du gerne have slået dig ned i Tyskland?

Ville du gerne have stoppet med at komponere, hvis du havde fået en god stilling som dirigent?

Om privatlivet:

Ville du og din kone Ellen gerne have haft børn?

Var du oprindelig mest forelsket i hendes søster Ingeborg?

Hvordan var dit venskab med sangeren Magnus Lemche? Var det broderligt – et man crush – eller?

Ludolf Nielsen fotograferet ca. 1914 foran sin villa på A.N. Hansensvej i Hellerup. “My home is my castle”, synes den utrolig private mand at tænke.
Billedet øverst i artiklen malede Ludolf Nielsen i sin notesbog, da han under 1. Verdenskrig var ramt af sin livskrise som komponist.

Læs nærmere om min bog om Ludolf Nielsen her.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *