Den romantiske virtuos Victor Borge

Hvor god en pianist var Victor Borge egentlig? Han gjorde meget for at skjule det. Hvis man samler alle de optagelser med ham, hvor han spiller “uden at lave sjov”, bliver det højst til et par timers musik og i et meget snævert repertoire. Der er til gengæld gyldne pianistiske øjeblikke, hvor Borge, når han er bedst, måler sig med pianister som Benno Moiseiwitsch, Shura Cherkassky og (tør man sige det) Vladimir Horowitz.

Borge var født i 1909, men hans musikalske rødder var ældre, end årstallet angiver. Dels fordi hans musikerfar var en ældre herre, dels fordi Borge allerede som dreng var en fremragende musiker og kunne improvisere, som pianister født i 1800-tallet gjorde det.
I 1970’erne vendte Victor Borge ved flere lejligheder tilbage til nogle stykker fra sin ungdom, og han spillede dem hele vejen igennem uden at lave fis. Det drejer sig om Ignaz Friedmans “Seks Wienerdanse efter temaer af Eduard Gärtner”, klavertransskriptioner fra 1916 i mest forfinede, romantiske virtuosstil.

Hvorfor Borge pludselig igen blev grebet af Friedmans wienervalse og indlagde dem i sine comedy shows er ikke til at sige. Det var ikke musik, publikum kendte på forhånd eller forventede at høre. Måske det simpelthen var fordi Borge som gammel mand indså, hvor højt han elskede repertoiret fra den forsvundne fortid og samtidig forstod, at ingen længere kunne spille det så godt som han.

Der findes forskellige optagelser med Borge og de to første Wienerdanse. Min absolutte favorit er Wienerdans nr. 1 optaget i London 1974, hvor Borge var konferencier ved en klaverfestival, International Piano Library Gala Concert. Til allersidst lykkedes det arrangørerne at få Borge til at give et nummer udenfor programmet. Det viste sig at blive dagens musikalske højdepunkt. Et sublimt eksempel på en romantisk spillestil, der allerede dengang var stort set uddød.

Borge spiller med det letteste, mest nonchalante anslag, et kæmpemæssigt rubato under total kontrol, og med en charme, der ikke kan købes for penge. Som en del af stilen improviserer han lidt undervejs, bryder akkorder, ændrer dynamikken osv., så musikken vitterlig genskabes i nuet. Et historisk glimt af den romantiske pianist, der var Victor Borges musikalske fundament.

Noderne til Friedmans stykker kan downloades her 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *